10 September - 30 October 2022
'CARE FULL', Art Utrecht, Utrecht
Opening  10th of September
Finissage 30the of October

'Desert Island'

19 May - 13 July 2022
Kunstpreis FBZart Award

"Reality is a finger print" is winner of for the 'FBZ Special Award' in Bochum, Germany

Winner will be announced 30th of June 2022

A visit is possible by appointment. Registration: Tel: 0234-32-28178 (Mon-Tue from 4-6 p.m., Wed-Fri from 10 a.m.-12 p.m.)


PAST
23 September - 27 November 2021
Live From Rijks

Rijksakademie, Amsterdam, NL

150 Years of Artistic Practice
'Romeo
'

3 November 2019
finissage Reality en lezing Wouter Kusters
18 september 2019 - 03 november 2019
Reality

Beautiful Distress House, Amsterdam, NL
Solo exhibition 'Reality'

opening 18 september 19.00 - 22.00

Beautiful Distress House,
Ms. van Riemsdijkweg 41a
1033 RC Amsterdam

16 June 2018 - 23 Spetember 2018
Zomergasten
25 November 2017 - 7 January 2018
Beautiful Distress Kunstmanifestatie over waanzin

Group show by Beautiful Distress and Het Vijfde Seizoen at Nieuw Dakota

"Reality is a finger print"

23 November - 23 December 2017
Beautiful Distress Kunstmanifestatie over waanzin

Group show by Beautiful Distress and Het Vijfde Seizoen at De School

"It's cloudy inside"

Oktober 2016 -Januari 2017
Kings County Hospital

Artist in residence, Beautiful Distress, New York, USA

April 2016
Discovery Award 2016

‘Blue Hour’ got shortlisted for the LOOP Discovery Award.

29 November 2015 - 24 Januari 2016
Blue Hour

Bradwolff projects, Amsterdam, NL

'Blue Hour' is a collaboration with Merel Karhof

25th of April 2015
award

'Play within a play' has won the 'Honorable Mention Award' in the Experimental Short Competition at Nashville Film Festival (USA)

16 - 25 April 2015
Nashville Film Festival

Nashville, USA

'Play within a play'

21 - 30 December 2014
Donna E Liberta

Associazionne Culturale, Rome, IT

'Eye'

11 - 16 november 2014
Braunschweig International Film Festival

Braunschweig, DE

'Play within a play'

2 november 2014
Museumnacht - CineSonic

EYE, Amsterdam, NL

14 oktober 2014
uitkijk goes short

De UItkijk, Amsterdam, NL

17 July 2014
FEMINA

nternational Women's Film Festival, Rio de Janeiro, Brazil

'Play within a play'

29 March - 27 April 2014
Inner space/Outer space

Sign, Groningen, NL

'Inner Space/Outer Space'
Part of tour BNG Workspace project award 2012

11 February 2014
Best of the Fest: korte films van het International Film Festival Rotterdam

EYE, Amsterdam, NL

25 January 2014
Filmfestival rotterdam

Shorts 2014, Filmfestival Rotterdam, NL

22 September - 17 November 2013
KadS 2013

'Inner Space/Outer Space'
Part of tour BNG Workspace project award 2012

17 August 2013
HELD FESTIVAL
27 July 2013
WINNER OF SCREENGRAB NEW MEDIA ARTS AWARD
27 July - 14 August 2013
SCREENGRAB NEW MEDIA ART EXHIBITION

School of Creative Art’s eMerge Gallery, Australia

'Vessel'
Collaboration with Jasper van den Brink

15 February 2013 - 7 April 2013
14th VIDEONALE

Premiere video installation 'Vessel'. 'Vessel' is a collaboration with video artist Jasper van den Brink

2 December 2012 - 20 June 2013
PEOPLE CAN ONLY DEAL WITH FANTASY WHEN THEY ARE READY FOR IT. THE PAVILJOENS 2001-2012

Museum de Paviljoens, Almere

'Eye'

Lisca Bianca
Jean-Bernard Koeman
In: 'Wij Bouwen Nieuwe Zinnen', uitgegeven door W139 in 2002

‘Lisca Bianca’ is de fraaie titel van een speciaal voor de voorzaal gemaakte doorwrochte en ambitieuze installatie. De jonge kunstenaar Yasmijn Karhof, maker van eerdere opblaaswerken en -kostuums, bouwt een landschap van perslucht.
‘Lisca Bianca’ is tevens de naam van een klein Italiaans eiland dat een onderdeel vormt van de Eolische Eilanden. Eolisch is een geologische term voor 'door de wind gevormd gesteente'.

De installatie bestaat uit een groot aantal met constante perslucht gevulde 'stenen' die tezamen een desolaat strandlandschap vormen. De toeschouwer wandelt en klautert door het landschap heen en wordt zodoende eveneens onderdeel van het geheel. Rotsblokken en keien van diverse grootte vormen een microkosmos, welhaast een getransporteerde uitsnede van een landschap. De installatie is wellicht zowel te beleven als een 3D-versie van doorsnedetekeningen uit een encyclopedie, als een motor voor herinneringen aan een reis naar gelijkaardige rauwe keienstranden. Landschappen waar een tijdloze verstilling heerst, alsof de tijd bevroren is.

Voor Karhof is het publiek een wezenlijk onderdeel van de installatie. Ze vormen samen één beeld. Vanuit de deuropening ontvouwt het landschap zich eerst als een ansichtkaart of een foto, een mentale perceptie. Maar de toeschouwer wil ook verder, de voorzaal is tenslotte ook een transitruimte, en zal zich dienen over te geven aan een fysieke ervaring; de niet zo eenvoudige tocht over en tussen het 'zachte gesteente'. Zo ontstaat een dialoog met de mogelijkheden en beperkingen van de fysieke context. Het publiek wordt tijdelijk figurant en stuurt door haar positionering de betekenis van de installatie.

Dit werd fraai bewaarheid op de opening. Na enige aarzeling in de beginuren werd het werk uiteindelijk gebruikt als een machtig springkasteel. Dit mede door de ontdekking dat de grote stenen als lanceerplatform gebruikt konden worden. Zo is menig bezoeker op een ‘Sprung aus den Wolken’ getrakteerd. Hiermee ontvouwde zich nog een boeiend aspect van de installatie; naast alle bovengenoemde inhoudsvolle connotaties had het werk ook een veel geprezen humoristische inslag. Het was simpelweg een leuk avontuur. Het komt niet vaak voor dat een kunstwerk zoveel schijnbaar tegengestelde aspecten en betekenissen in zich verenigt. Een stralende en genietbare sensatie, vol als het leven zelf.

'Once the Aeolian islands were many volcanoes.'
'What's the name of this one?'
'this should be Basiluzzo.'
'Basiluzzo... it sounds like the name of a fish.'
'That one there is Lisca Bianca.'
'How boring. Why all this fuss over a swim.'
'Aren't you going ashore?'
'Are you calling these rocks a shore?'
(From; 'l'Avventura' van Michelangelo Antonioni)

Print text 'Lisca Bianca'
Back to 'Lisca Bianca'